GAMIFICATIE

GAMEN OM TE LEREN

De missie van 19 is talent doen ontluiken en stimuleren. Met games bieden we ontwikkelaars een motiverende omgeving, verankerd in het thema van het spel met al zijn codes. Deze methode staat ervoor bekend dat ze zowel de kwaliteit van de verworven kennis als het welzijn van de programmeurs verhoogt.

HOE KOMT GAMING IN 19 AAN BOD?

Eerst en vooral door de organisatie van de projecten. De “ontwikkelaar-gamer” kiest aan de hand van een boomstructuur het pad dat hem het meest bevalt. Hij/zij is grotendeels meester van zijn of haar pad, kan zich soms meer concentreren op bepaalde thema’s waar zijn of haar voorkeur naar uitgaat en vooruitgang boeken volgens het tempo dat bij hem of haar past.

Door projecten uit te voeren, maken de ontwikkelaars vorderingen en verzamelen ze ervaringspunten verdeeld over 17 professionele competenties op verschillende niveaus.

Daarmee kunnen ze bepaalde prestaties ‘winnen’ (b.v. een andere campus van het netwerk 42 bezoeken of toezicht houden tijdens een examen of evenement van 19). Zo beleven ontwikkelaars aan hun traject niet alleen plezier, maar ervaren ze ook sociale waardering.

De vorderingen van onze programmeurs worden op korte en middellange termijn nagegaan.

Tenslotte, voor de meest competitieve ontwikkelaars voorziet de Hall of Fame in duels en wedstrijden over bepaalde technische aspecten van projecten.

Met al deze traditionele spelonderdelen creëert 19 een bijzonder interessante omgeving die de motivatie en zelfbeschikking van ontwikkelaars positief beïnvloedt. De autonomie, de expertise en het welzijn van de deelnemers worden hierdoor bevorderd.