Onze methode

De digitale wereld verandert voortdurend. Technologieën van vandaag zijn niet die van gisteren, noch die van morgen. Wat moet een digitale professional kennen?

De methode van 19 is niet georganiseerd rond een reeks specifieke talen en technologieën, maar rond vijf hoofdthema’s, verdeeld in 17 competenties die gericht zijn op het bedrijfsleven en die een langere levensduur hebben. Deze vaardigheden gaan allemaal uit van de persoonlijke aanpassingscapaciteit en evolutie om oplossingsgericht tegemoet te komen aan nieuwe uitdagingen die almaar op ons afkomen.
Veel klassieke thema’s worden aangepakt met als objectief de competenties die ze vragen te ontwikkelen. Die worden versterkt en vervolledigd door talrijke uitwisselingen met het bedrijfsleven. Ook al houdt de 19 methode een aantal verplichte aanwezigheden in, de ontwikkelaar bepaalt zelf zijn ontwikkelingstraject. De idee hierachter is dat ontwikkelaars zich het beste specialiseren in wat hen het meest interesseert, en meestal werk vinden voor het einde van het programma. We tonen dit aan met enkele representatieve projectvoorbeelden.

COMPUTER PROGRAMMING

Alles draait om programmeren in 19. Softwareontwikkeling is de drijvende kracht achter elke digitale activiteit. De methode pakt fundamentele technische vaardigheden aan door iedere deelnemer de noodzakelijke basis mee te geven om zich in het bedrijfsleven te integreren.

Tot slot kan iedere ontwikkelaar op 19 elke programmeertaal aanleren, en zijn of haar eigen inzicht in programmeerparadigma’s ontwikkelen.

IMPERATIVE PROGRAMMING

Ontdek aan de hand van instructies het paradigma van programmeren en hoe computerprogramma’s werken. Rush Arkanoid – Tijdens een weekend moet je de beroemde en gelijknamige steenkraker van de spelconsoles uit de jaren ’80 heruitvinden.

FUNCTIONNAL PROGRAMMING

De ontmoeting tussen wiskunde en programmeren, om geavanceerde computerfuncties te creëren. A‐maze‐ing – Vind de uitgang van het labyrint! Functionele talen zijn heel geschikt om dit soort problemen aan te pakken.

OBJECT-ORIENTED PROGRAMMING

Ontdek abstractie, programmeren met acties en gegevens en hoe je de code kunt vereenvoudigen en effectief maken. Piscine C++- Voor het eerst begin je met object georiënteerd programmeren dankzij een complete onderdompeling van 2 weken.

ALGORITHMS & AI

Neem bestellingen op met berekeningen, regels en schema’s om problemen te overwinnen, waarvoor al of niet oplossingen bestaan. Gomoku – Variant van de plaag en de tycoon, onderzoekt dit project de theorie van games, een tak van kunstmatige intelligentie.

GRAPHICS

Verlicht deze pixels en gebruik wiskunde om simulaties, visualisaties en games te maken. 19run – Wie heeft TempleRun niet op zijn gsm gespeeld? Maar wie kan een volledige OpenGL-game maken die in de gebouwen van 19 wordt gespeeld/gelopen?

INNOVATIE

De innovatiecapaciteit van een bedrijf is tegenwoordig een essentieel element in de digitale markt. De programmeurs van 19 moeten weten hoe zich aan te passen, hoe anders te denken om innovatieve oplossingen voor te stellen. De programmaprojecten zijn speciaal ontworpen om deze vaardigheid te ontwikkelen, terwijl andere, door hun dynamiek of innovatieve technologie, spontaan deze ingesteldheid bijbrengen.

ADAPTATION & CREATIVITY

Daag je verbeelding uit en ontwikkel je vaardigheden om problemen op te lossen. Open project – Met dit langetermijnproject kan je zelf een onderwerp kiezen en je hier volledig op toeleggen.

WEB

Creëer nieuwe ervaringen en hermaak bestaande platforms, sites en applicaties om ze beter te begrijpen. Red Tetris – In de zoektocht naar de nieuwste trends plaatst dit project programmeurs centraal in de internetomgeving die continu verandert.

TECHNOLOGY INTEGRATION

Creëer nieuwe oplossingen voor verschillende problemen uit de realiteit door technologieën naar eigen inzicht te combineren. Docker – Deze virtualisatietechnologie is aan een snelle opmars bezig. Docker vraagt om alles wat je weet, al je kennis, door elkaar te schudden tijdens dit initiatieproject.

INFRASTRUCTURES

Niet alleen programmeren is belangrijk, ook de infrastructuur en verschillende soorten architectuur, vereisen de nodige vaardigheden voor een efficiënt en veilig beheer. Hoe verloopt de informatiestroom? Hoe snel? Waaruit bestaat een computerpark? Hoe ontstaat een defect? Hoe moet je hierop snel en juist reageren? Kortom, we ‘duiken’ in de kern van besturingssystemen, netwerken, clouds en services.

SYSTEM PROGRAMMATION & UNIX

Ontdek meer over de exploitatiesystemen van de meeste servers die vandaag in gebruik zijn, en hermaak een aantal van de tools waaruit ze bestaan. 42sh – Bekend bij Unix-gebruikers, is deze ‘opdrachteninterpreter’ een belangrijk programma om de werking van het besturingssysteem te begrijpen. In dit project leren ontwikkelaars hiermee gericht omgaan.

NETWORK & SYSTEM ADMINISTRATION

Systemen ontwerpen en onderhouden, en verbindingen maken tussen hardware, software e.a.

Bedrijfsnetwerk – In het kader van dit project maken virtualisatietechnieken het voor iedereen mogelijk om een compleet bedrijfsnetwerk met alle essentiële services te creëren.

SECURITY

Beveilig je systemen, netwerken en werkposten om de bedrijfszekerheid van servers, data en gebruikers te waarborgen.
Virussen – Je leert hoe computervirussen functioneren en worden verspreid. Dit zijn de essentiële eerste stappen naar het volgende project over beveiligingstechnieken.

DATABASE & DATA

Ontdek hoe gegevensopslag en -analyse en de toepassing ervan de basis en toekomst van technologie vormen.

Challenge BigData (Big Data-uitdaging) – Informatie is goud waard. Verken de technieken voor het analyseren van grote hoeveelheden gegevens om te anticiperen op toekomstige verschijnselen.

PARALLEL COMPUTING

Combineer het netwerk met programmeren om grote hoeveelheden data te verwerken en de kracht van netwerkcomputing te ontketenen. Plazza – Je pizzeria werft aan. Organiseer je koks zodanig dat iedereen zo snel mogelijk wordt bediend.

PERSONAL DEVELOPMENT AND EXPRESSION

Individuele gedragskenmerken die aansluiten bij de behoeften van een werkgever zijn essentieel voor een goede integratie in de arbeidsmarkt en productiekwaliteit die aan de verwachtingen voldoet. Een betere communicatie met de medewerkers binnen je groep, evenals met de verantwoordelijke managers, zorgt ervoor dat je je doelstellingen gemakkelijker bereikt en schept een kader dat creatie en innovatie stimuleert.

ORGANISATIE

Verzamel en deel ideeën met anderen en creëer beheersbare omgevingen voor de toekomst. Corewar – Dit is een van de eerste grote projecten in onze methode. Corewar is complex en vereist zorgvuldigheid om tot een overtuigend resultaat te komen.

STRENG ZIJN VOOR JEZELF

Ontdek hoe je door meer aandacht te schenken aan details, de snelheid en middelen van je projecten kunt verbeteren.
libFT – Een verzameling kleine, uiterst eenvoudige, maar zeer precieze software bouwstenen die geen enkele foutenmarge duldt.

ONDERNEMERSCHAP

De opwinding die er rond de digitale technologie bestaat, bevordert nieuwe vormen van innovatieve en flexibele bedrijven. De aantrekkingskracht van startups is zodanig groot dat de zoektocht naar het bedrijf dat bij jou past, of om je eigen startup te creëren, eigenlijk nog maar één stap verwijderd is. Het vereist specifieke vaardigheden om een team te (bege)leiden en de rol van zakelijk leider op te nemen.

BEDRIJFSERVARING

Scherp je vaardigheden aan door een verplichte ‘onderdompeling’ in het bedrijfsleven gedurende 10 à 12 maanden en deel die nieuw opgedane kennis met de community van 19.

 

GROUP & INTERPERSONAL

Weten hoe je moet functioneren in groep of hoe je een team moet leiden, is essentieel voor een goede professionele integratie wanneer je b.v. start met een eigen onderneming. Interactie met verschillende profielen is ook belangrijk.

ONDERDOMPELING: DEELTIJDSE PROJECTEN, BEDRIJFSPROJECTEN

Om de stap naar het beroepsleven vlot te laten verlopen is het van groot belang dat de ontwikkelaars tijdens hun 19-parcours al voldoende in contact komen met een professionele omgeving. Daarom biedt 19 via partnerbedrijven tal van mogelijkheden aan om bedrijfservaring op te doen. Dit gaat van medewerking aan bedrijfsprojecten tot een heuse onderdompeling in het bedrijfsleven.
Om onze ontwikkelaars mogelijkheden aan te reiken om in het bedrijfsleven ondergedompeld te worden en te netwerken, organiseren de bedrijfspartners van 19 heel het jaar door evenementen. Er worden geen geografische beperkingen opgelegd om van het bedrijfsleven te proeven: onze ontwikkelaars kunnen zowel in Brussel, België of het buitenland op verkenning gaan.

NA ONGEVEER 1 JAAR

Een verplichte onderdompeling in het bedrijfsleven van 4 tot 6 maanden

Na een aantal gevalideerde projecten kunnen onze ontwikkelaars een periode van professionele integratie inlassen om hun talenten in de praktijk brengen.

NA ONGEVEER 2 JAAR

Een optionele halftijdse stage

Na een bepaald aantal gevalideerde projecten wordt de ontwikkelaar aangemoedigd om zich opnieuw in het bedrijfsleven te begeven en zijn professionele ervaring te verrijken en nieuwe kansen te ontdekken, terwijl hij de 19-methode verder volgt.

OP HET EINDE VAN DE CURSUS

Een onderdompeling in het bedrijfsleven van 4 maanden

Als een gateway naar de arbeidsmarkt vindt deze onderdompeling aan het einde van de methode plaats. Ontwikkelaars worden aangemoedigd initiatief en durf te tonen om hun vaardigheden en knowhow te overstijgen.