Het programma

Wat moet een digitale professional worden aangeleerd? In een wereld die voortdurend verandert, waar de technologieën van vandaag niet die van gisteren zijn, noch die van morgen?

Het programma van 19 is niet georganiseerd rond een reeks specifieke talen en technologieën, maar rond vijf hoofdthema’s, verdeeld in 17 vaardigheden die speciaal gericht zijn op duurzaamheid en de noden van bedrijven. Deze vaardigheden berusten ook op hetzelfde basiselement. Ze gaan allemaal uit van een persoonlijke en unieke leermethode zodat de studenten op hun eigen manier leren omgaan met de nieuwe uitdagingen waarmee we hen regelmatig confronteren. Hoewel de opleiding een paar verplichte passages bevat, bouwt iedereen aan een eigen programma tijdens zijn of haar schoolcarrière op 19. Veel klassieke thema’s worden aangepakt zodat studenten aan de slag moeten met deze gegevens en zo vaardigheden leren ontwikkelen. Het is een programma à la carte. We illustreren dit hierna met enkele voorbeelden van projecten die representatief zijn voor deze vaardigheden.

COMPUTER PROGRAMMING

Alles draait om programmeren in 19. Softwareontwikkeling is de drijvende kracht achter elke digitale activiteit. De fundamentele technische vaardigheden worden aangepakt en geven iedereen de onmisbare basis voor een professionele integratie. Tot slot maken we het iedere student op 19 mogelijk om elke programmeertaal te begrijpen, en zijn of haar eigen inzicht in programmeerparadigma’s te ontwikkelen.

IMPERATIVE PROGRAMMING

In deze opdracht moeten de studenten het beroemde spel ‘breakout clone’ dat erg populair was op consoles in de jaren 80 opnieuw maken.

FUNCTIONNAL PROGRAMMING

Vind de uitgang van het labyrint! Functionele talen zijn met name erg geschikt voor het aanpakken van dit soort problemen.

OBJECT-ORIENTED PROGRAMMING

‘Piscine’ c++, tijdens deze intense onderdompeling van twee weken komen de studenten voor het eerst in aanraking met het aanpakken van object-georiënteerd programmeren.

ALGORITHMS & AI

Gomoku – Variatie van de plaag en de tycoon, dit project verkent de theorie van games, een tak van kunstmatige intelligentie.

GRAPHICS

19run – Wie speelde TempleRun niet op zijn mobiel? Maar wie kan een volledig OpenGL-spel hermaken dat zich afspeelt in de schoolgebouwen?

INNOVATIE

De innovatiecapaciteit van een bedrijf is tegenwoordig een essentieel element in de digitale markt. Leerlingen van 19 moeten weten hoe ze zich moeten aanpassen, hoe ze anders moeten denken om zo innovatieve oplossingen voor te stellen. Curriculumprojecten zijn specifiek ontworpen om deze vaardigheid te ontwikkelen, terwijl andere, vanwege hun dynamiek of technologische nieuwigheid, deze uitdagingen van nature zullen bieden.

ADAPTATION & CREATIVITY

Open project – met een lange opgelegde duur. Dit project houdt de mogelijkheid in om zelf een onderwerp te kiezen en zich hieraan volledig te wijden.

WEB

Red Tetris – In de zoektocht naar de nieuwste trends plaatst dit project studenten centraal in de omgeving van het constant veranderende internet.

TECHNOLOGY INTEGRATION

Docker – Deze virtualisatietechnologie is aan een snelle opmars bezig. Docker vraagt om alles wat je weet door elkaar te schudden en op een creatieve manier te benaderen in dit inwijdingsproject.

INFRASTRUCTURES

Als de code belangrijk is in termen van digitale materie dan vereisen de omringde infrastructuur en verschillende soorten architectuur, ook vaardigheden voor hun efficiënte en veilig beheer. Hoe verloopt de informatiestroom? Hoe snel? Wat is een computerpark? Waar faalt het? Hoe moet het snel en goed functioneren? Kortom, een duik in het hart van de besturingssystemen, netwerken, clouds en services die ze bevatten.

SYSTEM PROGRAMMATION

42sh – Bekend bij Unix-gebruikers, is deze opdrachtinterpreter een belangrijk programma om de werking van het besturingssysteem te begrijpen. In dit project wordt geleerd hoe studenten hiermee gericht moeten omgaan.

NETWORK & SYSTEM ADMINISTRATION

Bedrijfsnetwerk- Als onderdeel van dit project maken virtualisatietechnieken het voor iedereen mogelijk om een compleet bedrijfsnetwerk te creëren, met alle essentiële services.

SECURITY

Virussen – Begrijpen hoe computervirussen werken en worden verspreid. Dit zijn essentiële eerste stappen naar het volgende project over beveiligingstechnieken.

DB & DATA

BigData-uitdaging – Informatie is goud waard. Verken de technieken voor het analyseren van grote hoeveelheden gegevens om te anticiperen op toekomstige verschijnselen.

PARALLEL COMPUTING

Plazza – Jouw pizzeria werft aan. Organiseer je koks zodat iedereen zo snel mogelijk bediend wordt.

PERSONAL DEVELOPMENT AND EXPRESSION

Individuele gedragskenmerken die aansluiten bij de behoeften van een werkgever zijn essentieel voor een goede integratie in de markt en een kwaliteit van de productie die aan de verwachtingen voldoet. Betere communicatie met medewerkers binnen de groep, evenals met managers, bevordert het bereiken van doelstellingen en creëert een kader dat bevorderlijk is voor creatie en innovatie.

ORGANIZATION

Corewar – Een van de eerste grote projecten in het curriculum. Corewar is complex en vereist een methode om tot een sterk en overtuigend resultaat te komen.

RIGOR

libFT – Een verzameling kleine, uiterst eenvoudige maar zeer nauwkeurige softwarebakstenen waarbij in het proces geen ruimte kan worden gelaten voor fouten.

ENTREPRENEURSHIP

De bruisende digitale markt vereist nieuwe vormen van innovatieve en behendige bedrijven. De aantrekkingskracht van start-ups is zodanig groot dat de zoektocht naar het bedrijf dat bij jou past, of om je eigen start-up te creëren, eigenlijk nog maar één stap is. Dat vereist specifieke vaardigheden om een team te (bege)leiden en de rol van zakelijk leider op te nemen.

COMPANY EXPERIENCE

Tussen 10 en 12 maanden verplichte stage is opgenomen in het curriculum.

 

GROUP & INTERPERSONAL

Weten hoe je goed moet functioneren in een groep of zelfs hoe je een team moet leiden, is essentieel voor een goede professionele integratie wanneer je b.v. start met een eigen onderneming. Interactie met verschillende profielen is net zo belangrijk. In deze projecten komen studenten van 19 en andere studenten samen om concrete ondernemersvraagstukken en cases op te lossen.

STAGES, HALFTIJDSE PROJECTEN, BEDRIJFSPROJECTEN

Om de stap naar het beroepsleven vlot te laten verlopen is het van groot belang dat studenten tijdens hun opleiding al voldoende in contact zijn gekomen met een professionele omgeving. Dit is de reden waarom 19 vele mogelijkheden aanbiedt om ervaring op te doen. Dit zal gaan van meewerken aan bedrijfsprojecten tot verplichte stages.

Deze periodes situeren zich op twee belangrijke sleutelmomenten tijdens de opleiding: op het einde van het eerste jaar van het leerplan en op het einde van het derde jaar. Ontmoetingen in het professionele veld zijn ideaal om de competenties die de studenten in 19 hebben opgedaan in de praktijk te gebruiken en om extra ervaring op te doen naast de studies. Bovendien is het mogelijk om tijdens het derde en laatste deel van de cursus afwisselend te studeren en een bedrijfsstage te doen. Om studenten te begeleiden bij het vinden van stageplaatsen en een netwerk op te bouwen organiseert 19 samen met partnerbedrijven het hele jaar door evenementen: conferenties, vergaderingen, hackathons … Tot slot zijn er geen beperkingen met betrekking tot de geografische locatie van de stage: het kan evengoed gedaan worden in Brussel, Vlaanderen, Wallonië of in het buitenland. Alles is mogelijk.

NA ONGEVEER 1 JAAR
Een verplichte stage van 4 tot 6 maanden

Vanaf het eerste deel van het bereikte leerproces kunnen onze studenten dankzij een periode van professionele integratie hun boeken tijdelijk inruilen en hun opgedane kennis in het bedrijfsleven in de praktijk brengen.

NA ONGEVEER 2 JAAR
Een optionele halftijdse stage

Bij twee derde van het afgelegde parcours wordt de student aangemoedigd om het bedrijfsleven opnieuw op te zoeken en zijn of haar professionele ervaring te verrijken en nieuwe kansen te ontdekken.Terwijl zet de student de opleiding verder.

OP HET EINDE VAN DE CURSUS
Een verplichte stage van 4 maanden

Deze stage dient als toegangspoort tot de arbeidsmarkt. Daarom wordt ze helemaal aan het einde van de cursus geplaatst. Studenten worden voor deze stage aangemoedigd om initiatief en durf te tonen en hun verworven vaardigheden en knowhow te overstijgen.